Ga terug

Vormgeving brede school

Doutsen Dijkstra Doutsen Dijkstra  •  13-09-2022  •  Geen reacties  •  De stem van Feanwâlden  • 

inspiratie
inspiratie

Als ik nadenk over de brede school dan zijn er een aantal zaken waar ik aan denk. 

  • Ruime buitenruimte. Ruimte voor groen, bomen, ‘natuurlijk spelen’. Dit is nog belangrijker mochten KDV/BSO/PSZ ook in het gebouw komen.
  • Sfeervol. Ik zou het mooi vinden als het gebouw knus/vriendelijk/speels oogt. Je ziet nog wel eens bij nieuwsbouw dat er gekozen wordt voor veel beton, glas & harde lijnen. Licht en ruimtelijk - prima - maar niet kil. Daarnaast moet er aandacht zijn voor prikkelgevoelige kinderen (afleiding doordat je alles ziet en de akoestiek). Ook ronde vormen? Kleurgebruik? Divers materiaalgebruik? Zie voorbeelden. (Deze foto's komen uit de Reggio Emilia hoek. Het gaat mij niet om de pedagogische visie - maar meer om de mogelijkheden die je er ziet). De ruimtes moeten passen bij het onderwijssysteem en pedagogische visie. 
  • Bij de afweging: welke functies komen er bij de school in - steeds terugkeren naar de vraag of het kind / gezin daar beter van wordt. Het risico is namelijk dat er te veel functies in het gebouw komen, waardoor het anoniem wordt - te groot (ik heb dit regelmatig gezien in Vensterscholen in Groningen waar ik gewerkt hebt). 
  • Mogelijke functies/ruimtes die ik wel passend zou vinden zijn bijvoorbeeld: Consultatiebureau (JGZ) in het gebouw, Medewerkers van gebiedsteam aanwezig (afstemming onderwijs – zorg, uitgebreide bibliotheek, creatieve ruimte (waar materiaal beschikbaar is), ruimte voor muzieklessen van buiten, drama lokaal – met een podium, keuken waar kinderen kunnen koken etc.
  • Goede sportfaciliteiten in de buurt (direct ernaast of op loopafstand)
  • Duurzaam bouwen
  • Verkeersveiligheid (parkeren / kinderen die lopen / fietsen)
Je moet inloggen of je aanmelden om te kunnen reageren.
    Geen mijlpalen gedefiniëerd